Po pierwsze, zastanów się nad kilkoma poniższymi kwestiami:

  • ile będzie osób na pokładzie?
  • jaki termin (raczej planuj sobota-sobota, ale czasem można inaczej)?
  • jaki region żeglugi?
  • jaki macie budżet?
  • jakie priorytety (np. duża przestrzeń, funkiel-nówka nieśmigany, możliwie najtańszy itp.)?

Następnie, napisz mail na adres kacper@setsail.pl

Jeżeli nie jesteś starym wygą w czarterowaniu jachtów, to pewnie nie odpowiesz sobie jednoznacznie na każde z tych pytań, dlatego warto do nas napisać opisując swoje pomysły i preferencje.

Co warto wiedzieć przed wyborem czarteru?
  1. Jeśli chcesz zorganizować rejs, który będzie najtańszy w przeliczeniu na jedną osobę, to czarteruj jacht z 3 kajutami. Wynika to z ergonomii jachtu. Na wąskim dziobie jedna 2-osobowa kajuta, na szerokiej rufie dwie 2-osobowe kajuty, a w mesie jeszcze 1-2 osoby. Razem 7-8 osób. Aby jacht miał 4 kajuty, czyli 2 na dziobie, musi już być dość duży.
  2. Jeżeli będziesz prowadził rejs po raz pierwszy, wybierz Chorwację. Adriatyk jest stosunkowo spokojny, infrastruktura żeglarska w Chorwacji jest bardzo dobra, a poza tym możesz dotrzeć tam drogą lądową, więc zmieścisz wszystkie potrzebne kapitanowi rzeczy.
  3. Pamiętaj, że lipiec-sierpień jest 50% droższy niż czerwiec i wrzesień (oczywiście to jest uproszczenie, ceny zmieniają się z tygodnia na tydzień). Po drugie w lipcu i sierpniu wiatr jest najspokojniejszy i jest najcieplej.
  4. … (jeśli masz swoje pro-tipy, daj nam znać) 😉
Co potem?
  1. Jak już wybrałeś(aś) wymarzony czarter (albo po prostu najlepszy z możliwych), to musisz zapłacić 50% jego ceny; pozostałe 50% 5 tygodni przed początkiem rejsu.
  2. Wpłata pierwszej raty jest równoznaczna ze zgodą na warunki czarteru, to znaczy regulaminu dokonywanej przez armatora usługi. Takie warunki powinieneś dostać i się z nimi zapoznać zanim dokonasz wpłaty. Jeżeli czegoś nie rozumiesz, powiedz nam o tym. 
  3. Wraz z drugą ratą, albo trochę później, musisz wysłać listę załogi. Potrzebne będą takie dane jak: imię nazwisko, adres, data i miejsce urodzenia, nr dowodu lub paszportu.
  4. Potrzebne będą też twoje uprawnienia. Być może wystarczy je ze sobą mieć podczas odbioru jachtu, ale zazwyczaj musisz je wysłać wcześniej. Tak czy siak warto to zrobić, bo będziesz wiedział, że są honorowane. Chodzi o twój patent żeglarski i certyfikat na radiotelefon (np. SRC). Czasem wystarczą nazwy i numery uprawnień, a czasem wymagane będą ich skany.
  5. Za jacht musisz zapłacić kaucję. Najlepiej kartą, nie gotówką. Ale o tym w jaki sposób możesz tego dokonać, dowiedz się wcześniej (karta kredytowa prawie zawsze jest akceptowana, a gotówka niekoniecznie). Tutaj kluczową kwestią jest decyzja czy kupować ubezpieczenie kaucji. Na ogół warto. Co prawda jest dużo papierologii z tym związanej, ale tutaj też z chęcią pomożemy. A dzięki ubezpieczeniu zyskujesz 2 rzeczy: po pierwsze mniejszy stres, bo to tak jakbyś miał AC w aucie, a po drugie bardziej przewidywalne koszty rejsu – co prawda ubezpieczenie podniesie je o około 100zł w przeliczeniu na członka załogi, natomiast możesz uniknąć kosztów nawet 20-krotnie wyższych.
  6. Zastanów się również nad ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej (OC) skippera, tzn. kapitana. W tym przypadku płacisz tak samo jak za OC auta (czyli raz do roku na cały jego okres) i działa to podobnie, czyli po tym jak uszkodzisz komuś jednostkę (ale nie tę, którą pływasz) z twojej wyraźnej winy, możesz z niego skorzystać. Nigdy nie mieliśmy okazji tego zrobić, więc trudno orzec czy warto kupić.
  7. Kolejną rzeczą jest ubezpieczenie od kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków dla załogi. Tutaj sprawa nie różni się od zwyczajnych wakacji. Jeśli chcesz ubezpieczyć kapitana, czyli zapewne siebie, może to wykraczać poza zwykłe ubezpieczenie.
  8. Pomyśl zawczasu o tym, gdzie będziesz się zatrzymywać jachtem. Bardzo możliwe, że konieczne okaże się zarezerwowanie miejsca w marinie! Raczej żadna marina nie wymaga rezerwacji, ale nierzadko chętnych jest więcej niż miejsc, więc staje się ona konieczna.
  9. Jak już dotrzesz na miejsce (najlepiej kilka godzin przed planowanym przekazaniem jachtu i po wcześniejszym zapowiedzeniu się) udaj się do biura armatora. Tam dokonasz opłaty za sprzątanie (chyba, że pokryłeś(aś) ją we wcześniejszych przelewach, co jest wygodniejszą opcją), podatek turystyczny (tylko w niektórych krajach; koniecznie na miejscu i w gotówce w walucie lokalnej) i wybrane usługi dodatkowe, takie jak silnik zaburtowy do pontonu czy pakiet internetu. Pamiętaj, że bardzo często musisz wcześniej zdecydować czy życzysz sobie takich dodatków.
  10. Na koniec słowo dla tych, którzy czarterują na 2 tygodnie ze zmianą załogi po pierwszym tygodniu. Jeśli wracasz do portu zaokrętowania, możesz wykupić usługę sprzątania jachtu z wymianą pościeli. Kosztuje to od 100 do 200 euro. Dobrze zorganizowana załoga zrobi to w godzinę we własnym zakresie, więc warto to przemyśleć. Te pieniądze można wydać np. na sutą ucztę w lokalnej restauracji 😉

Podsumowując, dużo tego, ale wiedza na ten temat i dobre przygotowanie pomaga oszczędzić wielu nerwów, a może również pieniędzy. Zawsze warto