Poradnik dobrego kapitana
Poniższy dokument powstał w celu podzielenia się doświadczeniem na temat codziennych i potencjalnie groźnych sytuacji. Mamy nadzieję, że pozwoli Ci on uniknąć wielu przykrych zdarzeń. Żeglarstwo to sport dla ludzi myślących – wyłączenie myślenia jest zbieżne z tragedią. W trakcie pływania nie dopuść do sytuacji, w której załoga jest pijana lub niezdolna do pracy.
Przeszkolenie załogi przed rejsem
- Bezpieczeństwo:
- kamizelki ratunkowe i szelki asekuracyjne (jak wkładać, kiedy używać),
- „jedna ręka dla jachtu”,
- poruszanie się po pokładzie w butach,
- poruszanie się po nawietrznej burcie,
- nie wkładać kończyn między burtę a nabrzeże lub burtę innego statku.
- Kambuz i kingston (jak używać).
- Węzły:
- knagowy (cumowanie),
- ratowniczy (tworzenie pętli sztywnej) i szotowy (łączenie lin), a także ratowniczy na sobie,
- wyblinka i wyblinka z pętlą (wiązanie odbijaczy),
- buchta (klarowanie lin),
- płaski (łączenie lin tej samej grubości) oraz refowy (refowanie).
- Etykieta żeglarska.
Zanim wypłyniesz z portu:
- Dolej wody do zbiorników.
- Odbierz dokumenty z bosmanatu/kapitanatu portu.
- Odłącz kabel elektryczny od nabrzeża.
- Zamknij okna.
- Zrób klar pod pokładem (szczególnie w mesie).
- Zaplanuj odejście od nabrzeża: uwzględnij na jakich cumach stoisz, kierunek i siłę wiatru, przeszkody w porcie. W przypadku cumowania na muringu, po jego oddaniu poczekaj aż opadnie na dno – możliwość wkręcenia w śrubę. Dopilnuj, aby cumy były przygotowane do oddania – mogą się poplątać podczas ich oddawania.
Po wypłynięciu:
- Zrób klar na cumach – włóż je do bakisty. Wiązanie do relingu może być nieskuteczne (możliwość zgubienia liny lub wkręcenia w śrubę) i jest mało estetyczne.
- Zrób klar na odbijaczach – j.w.
Wejście do portu:
- Klar na pokładzie.
- Rozdysponuj zadania: trzeba przygotować cumy i odbijacze (cumy mają być przełożone pod koszami i przez kluzy, przygotowane do rzucenia), wyznacz oko na dziobie.
- Zaplanuj manewr: należy ustalić czy będziesz stał na muringu, kotwicy czy wyłącznie na cumach, na których cumach (dziobowe, rufowe). Poza tym czy podejście do brzegu będzie rufą, dziobem czy longside.
- Po wpłynięciu sprawdź czy cumy przechodzą przez kluzy, zrób klar na cumach, podłącz prąd.
O czym jeszcze musisz pamiętać?
- Prąd, diesel, woda, gaz – kontroluj stan akumulatorów, paliwa, gazu oraz wody – deficyty modą mocno odbić się na bezpieczeństwie i komforcie załogi:
- prąd: w razie niskiego napięcia na akumulatorach włącz silnik, aby je podładować, a także wyłącz prądożerne urządzenia, np. lodówkę (następnym razem po włączeniu zmniejsz jej moc). Brak prądu na jachcie to brak możliwości uruchomienia silnika (co oznacza niemożność ich ładowania), a także brak zasilania dla urządzeń nawigacyjnych. Otóż nie zawsze silnik ma swój oddzielny akumulator,
- woda: warto zrobić żelazną rezerwę wody w postaci kilku baniaków 5-litrowych,
- gaz: jego brak to niemożność gotowania; warto mieć zapasową butlę gazową – ustal to z armatorem.
- Obserwuj pogodę – pomocna aplikacja: Windy (darmowa).
- Prowadź nawigację – pomocna aplikacja: Navionics (darmowa wersja próbna – 2 tygodnie). Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania dla nawigacji elektronicznej.
- Kotwiczenie: zależnie od wiatru i rodzaju dna wydaj łańcuch kotwiczny o długości od 3 do 5 razy większej niż głębokość (zwróć uwagę na to, że sonda często nie mierzy głębokości od poziomu wody, a wartość jest zazwyczaj znormalizowana do dna balastu). Aby zwiększyć moc windy kotwicznej, zwiększ obroty silnika po jego rozsprzęgleniu (wciśnij przycisk sprzęgła na manetce) podczas rwania kotwicy. Możesz mieć do czynienia z wybiciem bezpiecznika od kotwicy, dlatego zorientuj się przy odbiorze jachtu, gdzie jest lub są (może być ich więcej) te bezpieczniki.
Ustanawiaj wachtę kotwiczną na pokładzie, stosuj alarmy kotwiczne na ploterze i w aplikacjach mobilnych. - Usterki: gdy dzieje się coś złego z jachtem, od razu dzwonisz do armatora – doświadczenie pokazuje, że lepiej dokonywać napraw w porozumieniu z armatorem; po drugie, im szybciej zgłosisz problem, tym szybciej będzie naprawiony, jeżeli nie jesteś w stanie zrobić tego na własną rękę.
- Cumy: należy sprawdzić czy cumy są przełożone przez kluzy – lina ocierająca się o inny element jachtu może się przetrzeć i zerwać. Konsekwencją jest oczywiście możliwość uszkodzenia Twojego i okolicznych jachtów.
- Jedzenie: nie chowaj do zęz, bakist w kokpicie oraz forpiku (z wyłączeniem puszek, słoików i butelek, które są odporne na wodę). Po drugie zaplanuj zakupy przed rejsem, nie przesadź z ilością, by nie wyrzucać jedzenia.
- Okna: nigdy nie otwieraj okna nad stolikiem nawigacyjnym – możliwość zalania dokumentów i map. Pamiętaj o zamykaniu wszystkich okien przy schodzeniu na ląd, a także żeglugi (przechył lub fala może skutkować wlaniem się wody przez okna).
- Utrata kaucji: pilnuj, by ponton, silnik zaburtowy i odbijacze były zawsze dobrze zamocowane – przy gwałtownej zmianie pogody lub silnym przechyle możesz zgubić sprzęt. Koszt pontonu to około 600 euro, odbijacza 50 euro.
Przydatne rady
- Wachty – można rozpisać na dwa sposoby: 3-godzinne (nie trzeba wachty łamanej i mniej męczące) lub 4-godzinne (dłuższy sen).
- Przydział obowiązków: rozdziel obowiązki wśród załogi, by zmniejszyć ryzyko przegapienia danej kwestii. Wyznacz osobę odpowiedzialną za prowiant (podczas odbierania jachtu nie będziesz miał czasu zająć się tym osobiście) – należy również kontrolować stan zapasów. Poza tym, dobrze, jeżeli ktoś pamięta, aby zawczasu dolać wody do zbiorników. Pamiętaj jednak, że to kapitan jest zawsze odpowiedzialny za bezpieczeństwo i komfort, dlatego kontroluj wykonanie zadań.
- Trasa:
- zaplanuj trasę przed rejsem; uwzględnij: dostęp do infrastruktury (prysznic, sklepy, paliwo itp.), dystans, możliwości spędzania czasu (żeglowanie, relaks, zwiedzanie, inne atrakcje), możliwości i doświadczenie załogi, a także preferencje poszczególnych osób;
- możesz przedstawić trasę załodze i poddać dyskusji (chodzi głównie o sposób spędzania czasu i odwiedzane miejsca) – miej jednak na uwadzę, iż to Ty jesteś odpowiedzialny(a), poza tym Twoja załoga niekoniecznie zna się na planowaniu rejsów;
- tuż przed rejsem oraz w jego trakcie sprawdzaj regularnie prognozę pogody i ewentualnie koryguj plany.
- Refowanie: doświadczeni żeglarze mówią: „gdy pomyślisz o refowaniu, to się refuj”. Pamiętaj, że łatwiej się rozrefować przy łagodnym wietrze, niż zarefować przy silniejszym. Decyzję o refowaniu żagli można podjąć na podstawie:
-
- zbytniego przechyłu (znacznie utrudnione poruszanie się po jachcie, zmniejszenie komfortu żeglugi);
- nadmiernego niezrównoważenia żaglowego; najczęściej mamy do czynienia z silną nawietrznością na skutek przechyłu; brak zrównoważenia oznacza utrudnione sterowanie statkiem;
- zbyt silnego wiatru (powierzchnia żagli powinna być odwrotnie proporcjonalna do siły wiatru); statek wytrzyma ograniczoną wartość siły aerodynamicznej, poza tym większe siły oznaczają poważniejsze konsekwencje ewentualnych błędów lub nagłych zmian kierunku wiatru (co więcej, silny wiatr często idzie w parze z nieprzewidywalnymi warunkami).
Warto wziąć pod uwagę również obecny stan pogody (poza wiatrem). Deszcz oznacza śliski pokład i ograniczoną widoczność. Zwróć również uwagę na prognozy pogody na najbliższe godziny, a także obserwuj chmury na horyzoncie. Co więcej, nie bez znaczenia są również: dzielność jachtu, a także obecne morale załogi.
Przy silnym wietrze z tyłu silnie sugerujemy płynąć na samym foku. Po pierwsze ze względu na zrównoważenie żaglowe, a po drugie bom przelatujący z dużą prędkością podczas niekontrolowanego zwrotu może zabić. Odnośnie do bomu: warto pomyśleć o kontraszocie. -
- Przebywany dystans: przyjmij około 200 mil na tydzień żeglugi. Na ostatni dzień zaplanuj krótki odcinek, aby w razie opóźnień w rejsie (awaria czy warunki pogodowe) nie było kłopotu z dotarciem do portu końcowego na czas. Podczas szacowania czasu na pokonanie danego odcinka, weź pod uwagę, że halsując przesuwasz się pod wiatr około 2 razy wolniej niż wynosi prędkość statku.
- Dostęp do infrastruktury portowej: warto zadbać, aby przynajmniej co 2 dni załoga miała dostęp do pryszniców czy do sklepu. Pamiętaj, aby zakupić ilość jedzenia, która wystarczy do następnej wizyty w sklepie – nie w każdym porcie jest sklep.
- Paliwo: po pierwszym wypłynięciu należy zatankować – możliwe, że poprzedni klient tego nie zrobił, a wskaźnik paliwa nierzadko błędnie pokazuje 100%.
Na koniec
Przedstawione powyżej uwagi i rady zawierają tylko część tego, co chcielibyśmy Wam przekazać. Nie opisaliśmy tu kwestii związanych z zarządzaniem załogą czy radzeniem sobie w trudnych sytuacjach. Z założenia ma to być tylko zbiór przydatnych informacji podczas planowania rejsu, a także lista rzeczy, których trzeba pamiętać podczas każdego rejsu.